AnimaGraf - fullservisová reklamná agentúraAnimaBlog

Prečo máme tendenciu vnímať informácie na základe našich očakávaní, existujúcich poznatkov a skúseností?

Poznáte obrázky, ktoré v sebe obsahujú ďalšie obrázky? Určite ste sa s nimi už stretli. V psychológií sa nazývajú reverzibilné figúry.

Pre ukážku sa pozrite na obrázok.

images (2)

Čo ste videli ako prvé?

To čo vidíte záleží od vašich skúseností. Tak ako pri obraze „vázy alebo dvoch tvárí“. Ak ste napríklad umelec, ktorý práve dokončil prácu na váze, ako prvé pravdepodobne uvidíte vázu. Ak ste práve prišli zo zhromaždenia, kde bolo veľa ľudí a nejakú dobu ste nevideli vázu, podľa všetkého uvidíte najskôr dve tváre.

Tento jav opisuje teória perceptuálnych súborov, ktorá vysvetľuje našu tendenciu vnímať informácie na základe našich očakávaní, existujúcich poznatkov a skúseností. V podstate aj ľudia z odlišného kultúrneho prostredia vnímajú rovnakú vec inak.

Spojitosť s webdizajnom

Dôsledok teórie perceptuálnych súborov pre webových dizajnérov je, že ľudia majú určité očakávania týkajúce sa webového dizajnu. Niektoré sú všeobecné a naopak niektoré sú založené na skúsenostiach v určitých odvetviach. Čo tým myslíme? Väčšina používateľov internetu má určité očakávania. Napríklad, že navigačná lišta stránky bude umiestnená v záhlaví. Pokiaľ ju umiestnite do „pätky“ (footer), používatelia stránky budú zmätení, čo bude mať za následok zlé používateľské skúsenosti. To isté platí pre každý prvok dizajnu na vášho webu. A celkovo. Je potrebné aby si každý webdizajnér uvedomoval vnímanie návštevníkov webovej stránky. Áno, opäť raz sme pri cieľovej skupine, ale pre koho iného to robíme?

Je dobré byť inovatívnym. Keď však budete tvoriť web berte ohľad na to, čo ľudia očakávajú a poznajú, čo uvidia ako prvé a kde.  Nemýľte ich zbytočne. Nevytvárajte takéto “reverzibilné figúry”. Pokiaľ budete chcieť vystúpiť zo zabehnutých koľají, dávajte pozor na to aby ste ľudí dostatočne informovali o nových prvkoch. Dobrá rada pre vás. Pokiaľ chcete medzi prvkami niečo vylepšiť zmeniť a podobne, najskôr to otestujte. Test toho ako na to ľudia reagujú vám pomôže urobiť požadovanú zmenu tak, že si návštevníci napriek odlišnosti so sebou odnesú príjemnú používateľskú skúsenosť. A o to v UX dizajne predsa ide.

 

Na záver niečo na pobavenie. Prezrite si galériu reverzibilných figúr.

 

Zdieľaj na fejsbúku
Späť k článkom
AnimaGraf, grafické štúdio